Cardiologen fietsen

Cardiologen fietsen

In plaats van met het vliegtuig naar het jaarlijkse European Society of Cardiology congres te gaan, pakken wij de fiets! Voor het goede doel: de Hartstichting.

Hart- en vaatziekten, het speerpunt van de Hartstichting, zijn in Nederland al jaren doodsoorzaak nummer 1. Hoewel het voorkomen en behandelen van een hartaanval steeds beter gaat, is hartfalen een toenemend probleem. De pompfunctie van het hart gaat achteruit met benauwdheidsklachten en vermoeidheid tot gevolg. De prognose is slecht (<50% overleeft na 5 jaar), slechter dan de meest voorkomende soorten kanker.
Tot op heden is er geen manier om hartfalen te genezen, de behandeling bestaat slechts uit ondersteunende therapie.
Om onderzoek naar een behandelmethode voor hartfalen vooruit te helpen is er geld nodig.

Om het geld bij elkaar te verdienen fietst een groep cardiologen en onderzoekers een indrukwekkende afstand voor dit goede doel. in 2014 jaar fietsten we van Parijs naar Barcelona. In 2015 van Utrecht naar Londen, en in 2016 naar Rome.

Het fietsteam van 2015:
- Pieter Doevendans